Historien fortsätter men jag måste bara passa på att säga att när allt är klart så kommer vi att ha två st Internet uppkopplingar med helt olika fibervägar och helt olika leverantörer med olika tekniker.
Augusti kommer och jag kollar hur det går med säljaren. Det visar sig då att grävarföretaget har glömt att planera in grävningen och allt blir förskjutet till i oktober. Ganska missnöjd men jag vet att det blir fel ibland så jag andas lite och tänker att det blir nog bra ändå.
Några veckor senare får jag ett bekräftelsemail där inkopplingen ska ske i mitten av november... jag har mycket annat att tänka på så jag orkar inte engagera mig just då.
Ett nytt garage byggs på baksidan av våra lokaler så jag meddelar projektledaren för vår internetanslutning att asfalten är söndergrävd för fjärrvärme och att det skulle passa väldigt bra att lägga fiber nu, innan det blir asfalterat igen. Som svar får jag att hon har hand om Internet... ja jag vet... suck...
Men sedan dyker det upp en gubbe som ser till att fibern hamnar i marken. Det här är i september och en vecka senare kopplas fibern ihop och mäts upp i båda ändarna. Det betyder alltså att de som skulle ta tid på sig har gjort sitt jobb färdigt. Jag mailar projektledaren igen och frågar om vi måste vänta till i november. Först nu inser jag också att jag faktiskt inte borde ha gått med på förseningen, eller åtminstone begärt att få prisavdrag.
Inkopplingsdatumet flyttas fram men det fattar jag inte till en början eftersom hon skriver: "se bifogad leveransbekräftelse". Men bekräftelsen på leveransen har jag redan sett och förutsätter att hon tycker att jag bara är jobbig. Kollar dock i den någon dag senare och ser att det ska bli av en vecka tidigare. Det är väl bra men det tar kanske en halvtimme att installera en fiberconverter och jag har väntat i ett halvår. I mina ögon skulle det vara värt besväret att få en nöjd kund som kan rekommendera leverantören till andra i min ställning. Jaja... jag får skylla mig själv lite att jag inte var hårdare från början. Jag hade faktiskt kunnat hota med att avbeställa alltihop om jag inte fått bättre villkor.
En dag kommer en tekniker som är av "tele" karaktär och jag blir jättenöjd för jag tror att jag ska få Internet inkopplat. Men det visar sig vara falskt alarm, det är service på ett ISDN det gäller.
Fiberconvertern installeras en faktiskt en dag innan utsatt tid. Nu är jag riktigt nöjd. Glad i hågen testar jag att koppla in vår router på det nya Internet. Funkar givetvis inte...
Men jag tänker att det kanske måste slås på något så jag väntar till dagen efter. Funkar inte nu heller så jag kollar med projektledaren som ber mig titta på "bifogad leveransbekräftelse". Det ska vara levererat dagen innan!? alltså direkt efter att jag fick fiberconvertern. Då är det alltså något fel, eller har jag gjort något fel? man kan ju inte vara 100. Så jag testar med två datorer och två routrar men inget fungerar. Ringer support som säger att det ska fungera och jag testar lite till men det gör det förstås inte. Ringer support igen och förklarar att det är något som är felkonfigurerat.
Två timmar senare fungerar allt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar